27 hjemmetræningsudstyr du har brug (Kom i topform i 2021)

27 hjemmetræningsudstyr du har brug (Kom i topform i 2021)

Rasmus Hultquist

d. 29/12/20

I Guides, Motion

Er hjemmetræning effektivt?

Ja. Hjemmetræning kan være nøjagtig lige så effektivt, som hvis du træner i et fitnesscenter. Så længe du har den nødvendige plads og alt det nødvendige udstyr. Hvis du lægger både arbejde og vedligeholdelse i din hjemmetræning, kan du opnå samme resultater, som du ville have opnået i en træningscenter.

Hvis der er noget, som 2020 har lært os, er det, at vi er nødt til at være kreative med vores løsninger, hvis vi vil holde os i form eller forbedre vores fysiske performance. Som fodboldspiller, sportsudøver eller person der blot er vant til at holde sig i form, har vi været ramt af nedlukninger i fitnesscentre, og hjemmetræning har derfor fyldt mere i 2020, end hvad vi tidligere har været vant til.

Find derfor det udstyr, som du er på udkig efter eller find idéer til hvordan du kan forbedre dit hjemmetræningscenter og gør dig selv uafhængig af hvor og hvordan du træner.

Læs vores gennemgående guide og find dit fitnessudstyr blandt udvalgte varer. Produkterne herunder er udvalgt af os og skal ikke ses som en fuldkommen liste over de produkter, der er tilgængelige på markedet.

Indeholder affiliate links

Søger du noget specifikt?

Klik på boksen herunder og hop direkte til det udstyr, du er på udkig efter.

Styrketræningsprogram

Når du skal til at købe nyt træningsudstyr til hjemmet, kan det være en god idé at have klarlagt, hvad det er, du egentlig har brug for. Hvis styrketræning er nyt for dig, kan det være en god idé at få lavet et styrketræningsprogram, inden du starter. Følg linket herunder og få udarbejdet et unikt styrketræningsprogram til dig.

Affiliate link

Konditions- og cardio træning

Denne kategori er for dem, som ønsker at vedligeholde deres vægt eller tabe sig. Herudover er den også henvendt til dem, der ønsker at holde udholdenhed og sundhed på et højt niveau.

Løbebånd

Er du på udkig efter at købe et nyt løbebånd? Med det enorme udvalg og forskel i priserne på markedet, kan man med lethed blive overvældet.

Udvalget herunder indeholder innovative modeller fra både etablerede samt mindre kendte fitness brands. Inden vi fandt frem til de endelige modeller, havde vi vigtigste specifikationer for hvert løbebånd med i overvejelserne. Alt fra motor (ydeevne, kvalitet og hastighed) til træningsmulighederne, prisniveauer og meget mere. Ønsker du at blive klogere på løbebånd og valg af dette, kan du se læse mere om dette i vores dedikerede guide til løbebånd her.

Hvis du bare vil se et hurtigt overblik, kan du tage et kig herunder.

Motionscykel

Motionscykler er noget af det mest populære træningsudstyr til hjemmetræningscentre. Det passer til alle typer atleter, køn og forskellige vægtklasser. Men med så mange forskellige muligheder på markedet, kan det være udfordrende at vælge den rigtige motionscykel. Det er et fact, at træningscykler til hjemmet er tilgængelige i forskellige former, størrelser og er udstyret med en stor variation af forskellige features. Motionscyklerne inkluderet herunder er baseret på produktspecifikationer, budget og tilgængelige features.

Romaskine

Med en romaskine vil du ikke kun vedligeholde eller forbedre din cardio og udholdenhed, da du med denne samtidig vil træne andre dele af kroppen. Roere er ofte mere muskuløse end andre udholdenhedsatleter. En god, stærk roning kan sammenlignes med at svinge en kettlebell eller dødløft, da du er nødt til at aktivere din core, så styrken fra dine ben overføres til håndtaget.

Hvis du er på udkig efter en romaskine til hjemmetræning bør du tage et kig på følgende muligheder.

Elliptisk crosstrainer

At hoppe op på en elliptisk trainer – eller “crosstrainer” som de er bedre kendt som – betyder, at dine fødder er placeret på to store platforme og dine hænder rækkes fremad for at gribe fat i to håndtag. Dette er stillingen, som en elliptisk træner bruges til at simulere gang, løb, trappegang og samtidig tillader dine fødder at rulle fra hæl til tå. Nøjagtigt som hvis du stod på et løbebånd eller løb en tur i den lokale park.

Denne maskine er oftest brugt af kvinder, men fungerer godt som et udholdenhedsværktøj til begge køn.

Step- og trappemaskiner

Trappemaskiner tilbyder en lang række fordele ved fysisk kondition. De kan eksempelvis samtidig hæve din puls, maksimere til cardiovaskulære indats og forbrænde en masse kalorier.

Derudover kan de også styrke hver en muskel i din underkrop, mens de aktiverer hver del af din core. Step- og trappemaskiner er en sikker og effektiv tilføjelse til ethvert hjemmetræningscenter.

Udstyr til styrketræning

Denne kategori er udarbejdet til dem, der ønsker at skabe resultater, der kan ses på kroppen. Det mest udbredte formål for dette er, at skabe større muskler og vægtforøgelse. Denne form for træning kan være en god hjælp til kropsholdningsproblemer og genoptræning. Men pas på, hvis din kropsholdning er forkert under øvelserne, kan du risikere at skade flere dele af kroppen.

I den følgende liste vil du finde udstyr lige fra bænkpres, indretning og opbevaring af udstyr til multi- og single stationer. Vælg alt efter hvad der passer dine mål og ambitioner bedst.

Cable crossover (Kabeltræk)

En kabeltræk maskine er en meget alsidig form for udstyr og kan blive brugt til flere forskellige øvelser. Maskinen er en fantastisk til effektivt at bygge muskler og forstærke de dele af din krop, som kan være svære at træne.

Dette er uden tvivl en maskine, som forbedre dit hjemmetræningscenter og en af de maskiner, som kan give dig mest værdi for din investering.

Træningsbænke

En af de ting som oftest mangler i et hjemmetræningscenter sammenlignet med et fitnesscenter, er en træningsbænk. Selvom en træningsbænk bruges som en del af en eller flere øvelser, kan det give dig en stor variation af de øvelser, du skal udføre.

En træningsbænk er dog ikke kun brugbar for vægtløft, men kan også sagtens bruges i din cardio træning. Selvfølgelig er en bænk en ideel løsning til vægtløft og kan bruges til både press, flyers og curls. Uanset hvad dine mål inden for styrketræning er, kan en træningsbænk hjælpe dig med at opnå dine mål.

Multigyms

Uanset om du har et værelse i dit hjem, som er dedikeret til hjemmetræning eller om du vil bruge et multigym i et af dine værelser, så er vi her for at hjælpe dig. Multigyms kan være svære at finde og er ofte udsolgt, da efterspørgslen på disse har været høj grundet at træningscentre i 2020 har været nødt til at lukke ned.

Årsagen til den store efterspørgsel på disse produkter er naturligvis grundet effektiviteten samt der all-around hjælp til at vedligeholde eller opbygge muskelmasse. Nogle multigyms passer bedst til et stort areal, hvor andre er mere kompakte. Du bør selvfølgelig have in mente, hvor meget plads du har til at sætte et multigym op i dit hjem.

Prisen på et multigym er selvfølgelig i den høje ende, hvorfor dette oftest vil være en mulighed for dem, som har et stort budget til sit hjemmetræningscenter, og som har brug for en daglig, effektiv træning. Se i det følgende en oversigt over en række multigyms.

Power rack og squat rack

Der er mange fordele ved at klare træningen hjemmefra. Ingen ventetid, du sparer tid på transport, mulighed for at træne lige præcis når du vil og meget mere. Dog betyder hjemmetræning også, at du må undvære nogle af de fordele, der er ved at træne i et fitnesscenter. Eksempelvis den store variation af udstyr, som der er hos dit lokale center.

Derfor er power racks og squat racks uden tvivl designet til dem, som tager sin træning seriøs. Det kan ændre din træningsoplevelse markant og leverer de samme resultater, som du ville forvente at opnå i dit fitnesscenter. De er perfekte til både mænd og kvinder, som ikke vil gå på kompromis med sin træning, selvom denne skal klares hjemmefra.

Power tower

Power towers kan være et godt valg, hvis du vil opbygge muskler, men ikke har meget tid eller plads. Det fungerer som et godt udstyr, som ikke behøver mere end et par m2. Specielt hvis du ønsker at kunne træne hele kroppen.

Mange af produkterne herunder kommer med mange forskellige greb, hvilket gør det muligt for dig at træne på mange forskellige måder.

Single stations (Bryst, arme, mave, skulder og ben)

Single stations er en maskine, som er designet til at træne en enkelt kropsdel eller en specifik øvelse. Disse maskiner er udviklet til at træne de forskellige muskelgrupper, så hvis du eksempelvis ønsker at træne dine biceps, er det en biceps single station maskine, du skal kigge efter.

Som du nok allerede nu kan forestille dig, så er disse maskiner oftest til folk, som har budgettet til at indrette sit eget hjemmetræningscenter. Hvis dit budget er begrænset, vil dette ikke være den optimale løsning for dig, da du skal investere mere, hvis du også ønsker en full body træning.

Single stations kommer i forskellige typer og målretter enkelte muskelgrupper. Du kan naturligvis altid bruge flere maskiner alt afhængig af hvilken muskelgruppe du ønsker at træne. De forskellige typer af single stations fås til ben, ryg, bryst & skulder samt biceps & triceps.

Håndvægte

Håndvægte er et af de mest simple, men samtidig et af de mest brugbare udstyr til hjemmetræning. Håndvægte fylder ikke meget, og tilbyder en stor variation af træningsøvelser. Eksempelvis kan håndvægte bruges til at træne både biceps, triceps, bryst og meget mere.

Vores personlige råd til at købe håndvægte er, at du køber nogle, som kan justeres i vægt og købet vægtskiverne separat. Herved kan du gå op og ned i vægt og dine håndvægte kan bruges til forskellige øvelser i forskellige positioner.

På denne måde kan du sikre dig det rette udstyr uden at bruge et større budget eller optage for meget plads i hjemmet.

Kettlebells

Det charmerende ved en kettlebell er det simple ved den. Dette er også grunden til, at den er benyttet af alt fra de mest veltrænede atleter og helt ned til dem, som først lige er begyndt at træne.

En kugle af støbejern med et håndtag kan sagtens give dig en god træningsoplevelse. Du kan bruge en kettlebell for at opbygge styrke, du kan bruge en lettere til at skåne din skulder eller også kan du bruge en kettlebell i stedet for en håndvægt for en ny stimulus i din træning.

Kettlebells er blevet mere og mere populære over de seneste to årtier, hvilket også betyder, at der i dag findes flere producenter af kettlebells, end hvad der tidligere har gjort. Selvom det er svært at foretage et fejlkøb her, kan det være en god idé at undersøge markedet for de kettlebells, som passer bedst til dig.

Vægtstang

For noget som egentlig bare er en stor, tung metalstang, så er en vægtstang meget brugbar. En vægtstang kan åbne op for en ny verden af øvelser, som du bogstavelig talt træner hver enkelt muskel i hele din krop.

Selvom det er svært at variere typen af vægtstang, bør du alligevel undersøge markedet, inden du køber denne. Nogle vægtstænger kan klare mere vægt og der kan også være forskel på, hvor meget den enkelte vægtstang vejer.

Vægtskiver

Som vi tidligere har anbefalet, uanset om der er tale om håndvægte eller vægtstænger, bør du købe dine vægtskiver separat, så du selv kan justere vægten på dit træningsudstyr.

Hvis du vælger, som vi foreslår og går med en løsning, hvor du selv kan justere vægten, kan du herunder finde et udvalg af vægtskiver med forskellig vægt.

Ankelvægt, håndledsvægt og vægtvest

Hvis du ønsker at opbygge muskler, eller forbedre dine udholdenhed, kan vægtveste hjælpe dig med at opnå resultater meget hurtigere. Ankel- og håndledsvægte er en håndfri måde at bygge modstand til din hjemmetræning. Du kan påføre dig dem ved øvelser som benløft eller lunges. Du kan endda benytte dem under små gå- og løbeture, som vil være med til at øge din puls.

At benytte vægtveste under din træning vil hjælpe dig til at opbygge muskelmasse, forbrænde kalorier og øge din knogletæthed.

Opbevaring og indretning

Hvis du har planer om at opbygge dit eget hjemmetræningscenter med samme faciliteter, som minder om dem, du kan finde i dit lokale træningscenter, kan det være en god idé at investere i udstyr til opbevaring af dine håndvægte, vægtstænger mm.

Se de mange muligheder herunder.

Funktionel træning og genoptræningsudstyr

Ikke al træning er designet til at opbygge din muskelmasse. Ofte har mange blot brug for det rette udstyr til genoptræning efter en slem skade, et værktøj til at forstærke svagheder ved din krop eller nogle støttende måtter til at udføre dine yogaøvelser så godt som muligt.

Derfor har vi ved de følgende produkter fokuseret på gode muligheder ved denne form for træning.

Sandtasker

Sandtasker har gode muligheder for at blive den næste store ting i hjemmetræningscentre. Hovedårsagen hertil er, at den giver dig mulighed for en full body træning uden at du behøver for meget udstyr.

Træning med sandtasker er en af de bedste måder at opbygge brutal styrke og forbedre din generelle kondi. I modsætning til forskellige vægtstangsbevægelser, der muligvis kræver flere års mestring for at udføre øvelsen så perfekt som muligt, er det nemt at bruge en sandtaske, så længe du ved, hvordan du løfter denne korrekt.

Wall balls

En god wall ball (også kaldet “slam ball”) er alt, hvad du har brug for, hvis du ønsker at træne eksplosivitet og styrke på samme tid. Noget der taler yderligere for at benytte wall balls er, at det faktisk samtidig kan være sjovt at træne, hvis du gør det med en bold. Vægten på disse bolde vil både påvirke de forskellige øvelser, du kan lave og effekten af disse.

Boldens diameter er også vigtig, da denne kan ændre hvor dynamisk du kan lave dine, og kan både ændre bevægelsesområdet til dit tyngdepunkt. Mindre bolde er bedre til eksplosive øvelser, som eksempelvis overhead slam. Ved denne øvelse har du bolden i begge dine hænder, strækker armene over hovedet og kaster bolden hårdt ned i gulvet. Dette gentages herefter.

Større bolde på 23 eller flere cm. i diameter anses som værende bedre funktionel træning. Vægten på bolden skal være ca. 35-45% af den vægt, du normalt træninger med ved funktionel træning. Hvis du er i tvivl, bør du vælge en lettere bold. Det er bedre at være på den sikre side, end at købe en for tung bold, som herefter kan skade dig.

Gym balls

En gym ball går under flere forskellige navne. Det kan være, du kender dem som stabilitetsbold, swiss ball, yoga ball eller birthing ball. Uanset hvad du kalder dem, er der gode chancer for, at disse bolde kan give dig en sikker og effektiv træning, da du bruger din kropsvægt til at fokusere på visse muskler eller områder af din krop. Disse bolde kan bl.a. være gode til at træne dine mavemuskler.

Træningsmåtte

Savner du at gå på hold i fitnesscentret? Det gør vi også. Dog findes der i dag mange online kurser og Youtube videoer, som gør det lettere end nogensinde at få klaret din træning. Men for at holde din spinningscykel på det samme sted, eller for at vedligeholde din fodstand ved cardio træning, kan det være en god idé at lægge en træningsmåtte, som ofte er en tand tykkere end den gennemsnitlige yogamåtte.

Skumruller

Skumrulle er designet til, at du kan give dig selv en dyb vævsmassage. Cylinderet af fast skum skubbes op mod dine ømme muskler. Det tynde lag væv, der omgiver dine muskler for at løsne målrettede områder, bekæmper skader og giver dig en god følelse både før og efter træning.

De kan forbedre ilt og blodgennemstrømning og hjælpe med at lindre muskler og ledsmerter og øge mobiliteten. Skumruller kan også være et godt værktøj til udstrækning og opvarmning.

Battle rope

Battle ropes er et super værktøj til dig, der gerne vil træne flere dele af kroppen på en højintens måde. Du vil her arbejde med både dine arme, ryg, bryst, ben og core. Det der gør øvelser med battle ropes effektive er, at du bruger dine arbejde uafhængigt af hinanden. Hvis du tiføjer battle ropes til din træningsrutine vil du samtidig få en god cardo træning.

Sjippetov

Et sjippetov med vægt er en god måde at forbrænde flere kalorier end ved de traditionelle, lette sjippetov. Det er et ideelt værktøj til dem, der ønsker at træne hjemmefra vedligeholde sin muskelmasse og/eller holde vægten nede.

Det er super nemt at tilføje et sjippetov med vægt til din træningsrutine og der findes mange guides til, hvordan du kommer godt i gang. Hvis du virkelig ønsker at følge med i udviklingen, så husk også at købe en vægt.

Balancetræner

Balancetrænere kommer i mange forskellige former og kendes bl.a. under navne rocker boards, wobble boards og inflatable wobble cushions.

De fleste balancetrænere er bedst brugt til fysisk terapi og fitness, men nogle formår også at få dette ind i sin dagligdag ved at stå op ved skrivebordet på arbejdet. Disse balancetrænere ser muligvis ikke så attraktive ud, men koster væsentligt mindre end andet, lignende træningsudstyr.

Suspensionstræning

Suspensionstræning er blevet mere og mere populært over de seneste år. Disse er perfekte til dit hjemmetræningscenter, men da udstyret til suspensionstræning er transportabelt, kan det også være utroligt brugbart, hvis du vil rykke træningen udendørs. Udstyret er til at betale og essentielt for alle slags træningsøvelser og kropstyper.

Stepbræt

Et stepbræt er udstyr som du kan bruge til at gøre eksplosivitet og hurtige bevægelser til en del af din træning. Det kan samtidig være godt for din cardio, da og-og-ned bevægelserne øger din puls. Du kan også bruge stepbænken til at forbedre din styrke (step-ups eller bulgarian split squats), og kan herudover også forbedre din ydeevne ved øvelser som planke, armbøjninger og low body øvelser som lunges.